تضمین کیفیت
“مجموعه اقدامات برنامه ريزي شده و سيستماتيک ضروري براي فراهم آوردن اطمينان کافي از اينکه يک فرآورده يا خدمت خواسته هاي کيفي مشخصی را برآورده مي سازد”.
به عبارت ديگر تضمين کيفيت همراه سازي همه فعاليت ها و وظايف يک سازمان است به قسمتي که هيچ يک تابع ديگري نبوده و هر يک به شکل سيستماتيک برنامه ريزي، کنترل و اجرا شود. از طرفی، نظارت و ارزیابی منطم و برنامهریزی شده جنبههای گوناگون یک پروژه، سرویس، سیستم یا وسیله است که احتمال رعایت حداقلهای استاندارد کیفیت در فرایند تولید را به حداکثر میرساند.
براي اطمينان از کيفيت يک محصول قبل از هر چيز بايستي تمامي نيازمندي ها براي معرفي کلي آن ارائه شود، به عبارت ديگر نيازمندي هاي مشتري بايستي با جزئيات کامل و وضوح کافي بيان شوند و هيچ شبه اي در مورد آن ها وجود نداشته باشد. جمع آوري کليه اطلاعات، برنامه ريزي تمام فعاليت ها و تشريح دقيق دستورالعمل ها همگي بايستي قبل از شروع هر فعاليتي انجام گيرد. پس از آن بايستي کنترل مناسب براي اين فعاليت ها گرفته شوند.
تضمين كيفيت كل مسير توليد محصول را با ديد كيفي تحت نظر داشته و با توليد و كنترل مستندات هر مرحله مي تواند اين اطمينان را به استفاده كنندگان از محصولات و افراد ناظر بدهد كه محصول توليد شده از كيفيت لازم برخوردار بوده و به سمت بهتر شدن نيز در حال حركت است. تضمين کيفيت بيش از هر چيز نيازمند يکپارچگي و کنترل کليه عناصري که درون يک مجموعه عمليات قرار دارند، مي باشد به قسمي که هيچ کدام به ديگري وابسته نباشند.
اين عناصر جنبه هايي مانند بازاريابي، طراحي، تدارکات، ساخت، نصب، مالي، اداري، فروش، راه اندازي و حتي از کاراندازي را در بر مي گيرد.